۸۸۷۸۱۲۲۳-۲۴ (۹۸۲۱+) info@cylindersazi.com

سکوی امیرکبیر در موقعیت جدید اکتشافی خزر مستقر شد

سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر پس از ٣٦ ساعت عملیات پیچیده و طاقت فرسا عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) در موقعیت جدید اکتشافی واقع در بلوک ٨,١ خزر مستقر شد.

مسعود متین فرد، سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر در گفتگو با خبرنگار شانا، در تشریح جزئیات این عملیات، گفت: پس از برنامه ریزی برای جابجایی و انتقال سکوی امیرکبیر به موقعیت جدید اکتشافی، مطالعات لازم با هدف آنالیز رشته های مهار سکو و عملیات لنگراندازی ازسوی دانشگاه صنعتی شریف آغاز و در مرحله بعدی، پیمانکار انتقال سکو انتخاب شد.

وی تصریح کرد: قبل از آغاز عملیات پیش لنگراندازی، آنالیز ریسک، آنالیز خطر و طرح اقتضایی عملیات پیش بینی و بررسی شد.

متین فرد با اشاره به آغاز عملیات پیش لنگراندازی از حدود سه ماه قبل، ادامه داد: در مرحله نخست، چهارلنگر و در مرحله دوم سه لنگر در موقعیت جدید اکتشافی مستقر و به تدریج مقدمات انتقال سکو فراهم شد.

وی با اشاره به حجم و پیچیدگی زیاد عملیات پیش لنگراندازی، اظهارکرد: این عملیات با استقرار هفت رشته زنجیر یکهزار و ١٠٠ متری با استفاده از سه شناور کاسپین ١، کاسپین ٢ و کاسپین ٣ اجرایی و لنگر هشتم بعنوان لنگر آخر، نیز همزمان با انتقال سکو به موقعیت جدید انتقال یافت.

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر با بیان این که عملیات انتقال سکوی امیرکبیر عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت، افزود: با توجه به پایان یافتن عملیات انتقال این سکو، در ساعات نزدیک شامگاه و تاریکی هوا، عملیات مهار سکو به امروز (چهارشنبه، ششم مردادماه) موکول شده است و پیش بینی می کنیم در نهایت ظرف ٣٦ ساعت آینده مهار سکو و اتصال زنجیرها به پایان برسد و سکو بصورت ایمن و مهارشده در موقعیت جدید استقرار یابد.

متین فرد، توانایی حفاری در آبهای عمیق را خصوصیت بارز سکوی امیرکبیر عنوان کرد و گفت: این سکو برای حفاری تا عمق یکهزارمتری از سطح دریا و تا عمق ٦ هزار متری از بستر دریا طراحی شده و در نوع خود در خاورمیانه منحصر به فرد است.

سرپرست مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت خزر تصریح کرد: سکوی امیرکبیر با وزن ١٥ هزار تن به وسیله هشت لنگر ٢٠ تنی مهار می شود که هر کدام از لنگرها با یکهزار و ١٠٠ متر زنجیر که هر متر آن ١٢٥ کیلو وزن دارد در مهار سکو نقش آفرینی می کنند و این مشخصات، عملیات را به عملیاتی پرریسک بدل کرده بود.

وی با اشاره به استفاده از شناورهای کاسپین ١، ٢ و ٣ در این عملیات جابجایی، یادآور شد: این شناورها قابلیتهای فراوانی دارند و از این جهت از داراییهای ارزشمند صنعت نفت بشمار می روند.

متین فرد اعلام کرد: این عملیات به همت پیمانکاران ایرانی و با نظارت و مدیریت عالیه شرکت نفت خزر اجرایی شد.

بر اساس اعلام شرکت نفت خزر، با توجه به لزوم توسعه فعالیتهای اکتشافی این شرکت در بخش عمیق خزر منطبق با اهداف و ماموریتهای تعریف شده، پس از مطالعات جامع فنی و مهندسی مورد نیاز، امکان اجرای عملیات ممکن شد و با لحاظ کردن تمام مسائل مرتبط با موضوع از جمله رعایت مسائل ایمنی، ارزیابی خطر (Risk assessment) و همچنین شرایط محیطی و جغرافیایی موقعیت جدید، عملیات پیش لنگر اندازی طبق روش اجرایی تهیه شده و بر اساس طرح چیدمان لنگرها (Anchor pattern) با موفقیت انجام شد و به دنبال آن، عملیات انتقال سکو عصر دیروز…. با موفقیت پایان یافت.

سکوی ١٥ هزار تنی امیرکبیر تنها سکوی نیمه‌شناور ایران است که به‌منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی و توسعه‌ای در دریای خزر فعالیت می کند و مهار این دستگاه در محل حفاری به‌دلیل شناور بودن اهمیت ویژه‌ای دارد.

عملیات جابجایی و انتقال سکوی نیمه شناور امیرکبیر که از بامداد روز دوشنبه (چهارم مردادماه) آغاز شده بود، عصر دیروز (سه شنبه، پنجم مردادماه) با موفقیت پایان یافت.
(سایت شانا)