۸۸۷۸۱۲۲۳-۲۴ (۹۸۲۱+) info@cylindersazi.com

تأثیر کم بازگشت لیبی برای بازار نفت

افزایش صادرات نفت لیبی، تاثیر بسزایی بر بازارهای جهانی نفت نمی گذارد.

به نوشته روزنامه گالف نیوز، تحلیلگران با توجه به تداوم اختلافات سیاسی میان جناحهای لیبی و نیاز میدانها و تاسیسات نفتی این کشور به تعمیرات، توانایی لیبی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را برای افزایش تولید نفت به اندازه ای که بر بازارهای جهانی تاثیر بگذارد، بعید دانستند.

این در حالیست که شرکت ملی نفت لیبی که با دولت وحدت مورد حمایت سازمان ملل متحد در این کشور شمال آفریقا همکاری می کند، متعهد به افزایش صادرات نفت شده است.

به گفته ادوارد بل تحلیلگر امور نفت در ان بی دی امارات گفت که وضع سیاسی در این کشور به آن اندازه باثبات نیست که بتواند تولید نفت خود را برای صادرات افزایش دهد.

وی به گالف نیوز گفت: مشکلات در این کشور هنوز با توجه به ادامه اختلافات سیاسی میان جناحهای مختلف وجود دارد و من بعید می دانم که صادرات نفت این کشور در آینده نزدیک به اندازه ای افزایش یابد که بر بازارهای نفت که از قبل نیز دچار مازاد عرضه بوده اند، تاثیر بگذارد.

تولید کنونی نفت لیبی حدود ٣٠٠ هزار بشکه در روز است که نسبت به سال ٢٠١١ پیش از شروع جنگ داخلی و سقوط قذافی حاکم این کشور که یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز بود، به شدت کاهش یافته است.

به گفته وی، ساختار نفت کشور به علت آسیب های وارد شده توسط گروه های تروریستی و لزوم تعمیرات تاسیسات نفتی، در وضع نامناسبی قرار دارد و دستیابی این کشور به سطح تولید نزدیک به میزان پیش از شروع جنگ داخلی، مدت زمانی زیادی طول خواهد کشید.

مصطفی صنع الله رئیس شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که با دولت وحدت ملی برای ازسرگیری صادرات از بندرها و پایانه هایی که تعطیل شده اند و میدانهایی که نفت آن ها را تامین می کند، همکاری می کند.

وی افزود: ما باید آشکارا بگوییم که هنوز موانع نظامی، سیاسی و حقوقی بزرگی وجود دارند که باید برطرف شوند. شرکت ملی نفت فورا عملیات فنی را شروع و کارگران را با سرعت هرچه تمام تر، بسیج خواهد کرد.

به نوشته صنع الله، این شرکت برای افزایش تولید روزانه به ٩٠٠ هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری (٢٠١٦)، تلاش خواهد کرد.

این در حالیست که جئوف دی پورتر رئیس شرکت مشاوره ریسک شمال آفریقا مستقر در آمریکا گفت که بازگشت لیبی به سطح تولید نفت پیش از انقلاب، تا سال ٢٠١٩ بعید است.

وی در یک ایی میل گفت: اگر تولید نفت به میزان قابل توجه ٣٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد، فشار اندکی بر قیمتهای نفت وارد خواهد کرد. اما این تاثیر بیشتر ذهنی است تا واقعی و مازاد عرضه بسیار زیادی در بازار تا قبل از این نیز وجود داشته است و هرگونه افزایش صادرات لیبی، تاثیر حاشیه ای و کوتاه مدتی بر بازار های جهانی و قیمتها خواهد داشت.
((شانا))