۸۸۷۸۱۲۲۳-۲۴ (۹۸۲۱+) info@cylindersazi.com

صادرکنندگان نفت آمریکای جنوبی خواستار ثبات بازار شدند

صادر کنندگان عمده نفت در منطقه آمریکای جنوبی خواستار همکاری کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت برای کمک به بهبود و برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت خام شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کوایتو، صادرکنندگان عمده نفت در منطقه آمریکای جنوبی دیروز (جمعه، ٢٠ فروردین ماه) خواستار اقدامی از سوی کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به منظور بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام شدند، این خواسته در بیانه ای مطرح شد که دقیق مشخص نکرده است که از طرح تثبیت تولید حمایت می کند یا پینشهادهایی تهاجمی برای بهبود قیمتهای جهانی نفت خام ارائه می کند.

در این نشست که هیئتهایی از کلمبیا، اکوادور، مکزیک و ونزوئلا در پایتخت اکوادور حضور داشتند تلاش شد تا موضع این کشورها در برنامه تثبیت تولید نفت تا پیش از برگزاری نشست دوحه مشخص شود.

این کشورها در این نشست، طی بیانیه‌ای از تولیدکنندگان عمده نفت خواستار شدند تا اقدامهای لازم را برای تثبیت شرایط بازار نفت جهانی و بهبود قیمت نفت به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام دهند.

کلمبیا، اکوادور، مکزیک و ونزوئلا همچنین توافق کردند که یک سازو کار گفتگوی منطقه‌ای در زمینه ذخایر نفت و گاز، تولید، تقاضا و ذخیره سازیها ایجاد شود.

مقامهای مکزیکی اعلام کرده اند که تنها به عنوان ناظر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در این نشست شرکت می کند و وزارت انرژی این کشور اعلام کرده است که تولید نفت خام این کشور ظرف ١٢ سال گذشته به دلیل قدیمی شدن میدانهای نفتی این کشور با بیش از یک میلیون بشکه کاهش همراه بوده است.

مکزیک اعلام کرده است که نمی تواند برای کمک به قیمتهای جهانی نفت خام تولید خود را تثبیت کند یا کاهش دهد، تولید نفت مکزیک در سالهای گذشته به دلیل قدیمی بودن میدانهای و نبود سرمایه گذاریهای لازم با افت روبرو بوده است.

الوجیو دل پینو گفت: ١٨ کشور حضور خود را در نشست دوحه که قرار است ١٧ آوریل (٢٩ فروردین ماه) با هدف برررسی برنامه تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه با حضور کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار شود، تایید کرده اند و دو تا سه کشو نیز به طور شفاهی از شرکت در این نشست خبرداده اند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه نسبت به حصول یک توافق در نشست دوحه ابراز امیدواری کرد.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه ماه فوریه در یک نشست چهار جانبه در دوحه بر سر تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه مشروط به همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک توافق کرده بودند.
(شانا)